آرشیو مهر ماه 1398

وارد کننده ی تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری

مهمترین نکات در تهیه ی کیت نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی استدیویی

۱۲۰ بازديد

مهمترین نکات در تهیه ی کیت نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی استدیویی



بسیاری از عکاسان مایل به استفاده از نور طبیعی و یا نور موجود در محیط برای عکاسی هستند.با یک زمان بندی دقیق و ایجاد شرایط مناسب در روز می توان نورپردازی بسیار زیبایی را به روی صحنه انجام داد  اما این نورپردازی تنها به یک سمت متمایل خواهد بود.

اغلب عکاسان خواهان کنترل کامل بر نورپردازی هستند وبه همین منظور به سراغ یک کیت کامل نورپردازی استدیویی می روند.



اولین نکته در هنگام خرید کیت نورپردازی مورد نیاز برای عکاسی استدیویی،تعداد فلاش های است که برای عکاسی نیاز دارید.

تعداد فلاش های عکاسی مورد نیاز برای عکاسی بستگی به این دارد گه چگونه می خواهید به روی سوژه ی عکس مورد نظر خود نرپردازی نمایید.

برای ایجاد یک نور نمایشی و دراماتیک،می توانید تنها از یکنور استدیویی استفاده  نمایید و نور آنرا به وسیله یک رفلکتور و یا سافت باکس تغییرملایم کنید و سایه های تند را از بین ببرید.



برای عکاسان مبتدی بهترین سبک نورپردازی،استفاده از د عدد نور برای عکاسی است زیرا  نور اول  بعنوان نور اصلی و نور دوم بعنوان نور کمکی مورد استفاده قرار می گیرد.

نور کمکی می تواند نقش نور کننده و یا نور پس زمینه و یا نور حاشیه را ایفا نمایند.



در تصویر زیر از چند منبع نور برای نورپردازی استفاده شده است که یک نور بعنوان نور پس زمینه و نورهای دوم و سوم بعنوان نوری که پشت سوژه را روشن می نماید استفاده شده اند.



 

اگر قادر به مدیریت صحیح نور های استدیویی  خود باشید با اضافه کردن هرچه بیشتر نورهای استدویی می توانید تصاویر زیباتری را خلق نمایید.



حال با در نظر گرفتن اینکه می دانیم چه تعداد نور استدیویی را برای عکاسی استدیویی خود نیاز داریم،به سراغ معرفی مهمترین تجهیزات نورپردازی  استدیویی می رویم که با خرید آنها و تجهیزات جانبی مربوطه می توانیم کیفیت نورپردازی خودرا ارتقا دهیم.

نور ثابت :

نورهای ثابت  در اشکال مختلفی همچون نورثابت SMD و LED،پروژکتور تنگستن،رینگ لایت و چراغ های فلورسنت موجود هستند.

با حرکت دادن نورهای ثابت در اطراف سوژه و تغییر زاویه  و شدت نور خود می توانید بهترین روش نورپردازی برای سوژه های مختلف را بدست آورید.برای مثال در عکاسی از نوزادان و کودکان بهتر است از نورهای ثابت با قدرت کم بجای فلاش استدیویی پرقدرت استفاده نمایید.



مفهوم بازدهی نور(CRI):

درک مفهوم بازدهی نور یک قدم مهم در انتخاب کیت نورپردازی مورد نیاز خود است. در واقع CRI یک واحد سنجش دقیق میزان بازدهی نور چراغ ها نسبت به میزان گرمای تولید شده و انرژی ورودی است.

برای مثال لامپ های LED بازدهی نوری بالاتری نسبت به نورهای تنگستن دارند زیرا انرژی مصرفی و تولید گرمای آنها کمتر و بازدهی نوری آنها بیشتر است.



به هر میزان که بازهی نوری بیشتر باشد کیفیت نورپردازی نیز بهتر خواهد بود و میزان بازدهی معمول چراغ های ال ای دی در حدود 90CRI< می باشد.

پروژکتور نورثابت تنگستن :

نورهای تنگستن  بعنوان نورهای گرم نیز شناخته می شوند زیرا گرمای زیادی را تولید می نمایند.پروژکتورهای تنگستن به دلیل نور زیبا و زرد رنگی که تولید می کنند می توانند برای عکاسی پرتره بسیار مناسب باشند.

پروژکتورهای نورثابت تنگستن در قدرت های 300،800،1000 وات موجود هستند که  تولید چین و ایران هستند.با استفاده از دیمر می توانید شدت نور را کم و زیاد کنید و با استفاده از فیلترهای رنگی می توانید رنگ نورهارا تغییر دهید.



پروژکتورهای نورثابتSMDوLED:

این پروژکتورها دارای دو نوع S260 و S290 هستند که به ترتیب دارای 260 و 290 قطعه چراغ های SMD هستند و نوری با حرارت کم و قدرتمند را تولید می کنند.این پروژکتورها دارای دیمر به منظور تنظیم شدت نور هستند و یک دیفیوزر به منظور ملایم سازی نور خروجی پروژکتور تعبیه شده است.


نورهای فلورسنت :

نورهای فلورسنت جایگزین بسیار مناسبی برای پروژکتورهای تنگستن هستند زیرا از نظر بازدهی نوری مشابه نور روشنایی روز هستند و گرمای کمتری تولید می کنند.

برای تهیه ی عکس هایی بدون سایه های تند باید سوژه ی تصویر را در برابر دیوار یا پس زمینه قرار دهید.این ترفند برای عکاسی در فضاهای کوچک بسیار مفید و کارآمد است زیرا در فضاهای کوچک  افزایش  فاصله ی سوژه ی تصویر با منبع نورپردازی دشوار تر است.

کیت نور ثابت فلورسنت دارای  لامپ های فلورسنت،سافت باکس و زنبوری و سه پایه نور است.



نورهایSMD وLED:

این نورهای ثابت دارای حرارت بسیار کمی هستند و معمولا دارای وزن و حجم کمتری نسبت به نورهای فلورسنت می باشند.مهمترین مزیت این نورها،قابلیت تنظیم دمای رنگ نور آنها است که 3000 تا 5600 کلوین قابل تنظیم است.

بعنوان مثال نور GL-50AD  یک نورثابت  LED استدیویی است که برای نورپردازی استدیویی بسیار مناسب و کارآمد است.

به هر میزان که دمای رنگ نور کمتر باشد نور به رنگ سفید و هرچقدر دمای نور بالاتر باشد نور به رنگ زرد متمایل خواهد شد.بسیاری از نورقابت های SMD و LED رودوربینی هستند و قابلیت نصب به روی دوربین را نیز دارند.

 



 

فلاش رودوربینی (اسپیدلایت):

اسپیدلایت ها چه برای عکاسانی در داخل استدیو عکاسی می نمایند و چه برای عکاسانی که در خارج از استودیو عکاسی می کنند فلاش عکاسی بسیار ایده آلی به حساب می آید،زیرا آنها کوچک هستند و به دلیل باتری خود بودن قابل حمل هستند.

منبه تغذیه ی اکثر اسپیدلایت ها باتری ازنوع آلکائین AA است و با خرید یک پک باتری می توانید تا مدت زمان قابل توجهی از آن استفاده نمایید.اسپیدلایت ها معمولا دارای فرستنده و گیرنده ی فرکانس رادیویی هستند.



اسپیدلایت AB-700 AF NIKON دارای قابلیت TTL است که برای دوربین های برند کنون گزینه ی بسیار ایده آلی محسوب می شود.

اسپیدلایت 600EX-RT یک گزینه ی بسیار مناسب برای دوربین های برند کنون است.این فلاش رودوربینی دارای فرستنده و گیرنده ی فرکانس ST-E3 است که زمان بازیابی 0.1 تا 5.5 ثانیه را فراهم می سازد.

اسپیدلایت NISSIN DI700A  یک اسپیدلایت بسیار مقرون به صرفه است که با برندهای CANON،NIKON،SONY،FUJIFILM سازگار است.

فلاش  استدیویی :

فلاش های استدیویی،فلاش های عکاسی قدرتمندی هستند که در مجموع شامل هد فلاش عکاسی،لامپ مدلینگ و منبع تغذیه ی فلاش است.

از مهم ترین مزایای استفاده از فلاش های استدیویی،زمان بازیابی بسیار سریع است که بهنگام عکاسی از اشیاء و یا کودکان و یا عکاسی پرتره امری بسیار مفید و کارآمد است.

فلاش های استدیویی با بسیاری از ملایم کننده های نور همچون سافت باکس ها قابل همگام سازی هستند که به شما امکان می دهد تا نور را به اشکال و شدت های مختلفی تبدیل نموده و سایه های اضافی را از تصویر حذف نمایید.



کیت فلاش عکاسی :

خرید کیت فلاش استدیویی یک گزینه ی بسیار ایده آل برای تکمیل یک استودیوی عکاسی و یا عکاسی در یک صحنه  است زیرا اگر یک کیت فلاش عکاسی را خریداری نمایید دیگر نیازی به حمل اقلام اضافی ندارید.

فلاش های استدیویی را باید به روی سه پایه های نور قرار دهید که در کیت های فلاش عکاسی موجود می باشند و دارای انواع مختلفی هستند.

سه پایه نور:

سه پایه های نور مهمترین  محافظ و نگهدارنده ی  منبع نورپردازی به شمار می روند.سه پایه های نور اغلب از جنس آلومینیوم هستند که برای در عکاسی استدیویی بسیار جزئی از تجهیزات بسیار حیاتی و مهم به حساب می آیند.

سه پایه های سی-استند از استحکام و دوام بالایی برخوردار هستند اما به دلیل وزن زیاد برای استفاده در خارج از استودیو مناسب نیستند.سه پایه ی بوم استند نیز  برای زاویه دادن به جهت نور بسیار مناسب است.



1-رفلکتور:

رفلکتورها تجهیزاتی جهت ملایم سازی وبازتاب نور هستند که قابلیت بازتاب انواع نورهای طبیعی و مصنوعی را دارند و برای پر کردن سایه ها نیز استفاده می شوند.

در تصویر زیر از یک رفکلتور برای بازتاب نور استفاده شده که می توانید تفاوت نورپردازی در چهرهی سوژه را بدون رفلکتور نیز مشاهده کنید.


چترهای عکاسی:

چترهای عکاسی دارای رنگ های متنوعی همچون طلایی،نقره ای،سفید و یا ترکیبی هستند.همچنین می توانید از چترها برای پخش نور استفاده کنید.به هنگام استفاده از چترها توجه داشته باشید که کنترل نور در این حالت کمی سخت تر از کنترل نور به هنگام استفاده از رفلکتور است زیرا چترها نور را به طور گسترده ای در سطح تصویر پخش می نمایند.

تصویر زیر با استفاده از یک منبع نورپردازی و یک چتر نقره ای تهیه شده است:



 

چترهای بازتاب دهنده و براق همچون نقره ای و طلایی نوری یکدست تر و کنترل شده تری را ارائه میدهند.چترهای طلایی نوری زرد رنگ و چترهای نقره ای نوری روشن را بازتاب می دهند.

سافت باکس ها:

اگر مایل به بدست آوردن نوری یکدست و هماهنگ و در عین حال ملایم هستید،بهتر است از سافت باکس ها استفاده کنید.

سافت باکس ها از نظر اندازه و شکل دارای تنوع گسترده ای هستند و بعضی از عکاسان ممکن است از سافت باکس های گرد استفاده کنند که به آنها اکتاباکس گفته می شود.



اکتاباکس ها نیز دارای ابعادی همچون 90،75 و 120 سانتی متر هستند که درست همانند یک چتر باز و بسته می شوند و پارچه ی دیفیوزر به روی آن قرار می گیرد.

 

 

نورسنج :

برای بسیار از عکاسان و متخصصان دانستن میزان نوری که به سمت سوژه تابیده می شود بسیار مهم است.

در پروسه ی تابش و بازتابش نور توسط رفلکتور درک میزان نور ورودی و خروجی یک امر بسیار مهم تلقی می شود.



نورسنج سکونیک L-478DR

یک نورسنج  استاندارد دارای 3 ویژگی کلیدی است؛ یک نورسنج باید توانایی اندازه گیری نور در حالت های مختلف فلاش و اندازه گیری نور بازتاب داده شده و اندازه گیری دمای نور اصلی منبع نورپردازی را داشته باشد.

کمپانی SEKONIC یکی از معروف ترین کمپانی های تولید نورسنج است که نورسنج هایی مانند L-47DR،C-700،C-7000 و L-858DRU را در بازار عرضه کرده است.این نور سنج ها توانایی سنج میزان نور محیط،نورهای فلورسنت و نورهای ال ای دی را نیز دارند.

نتیجه گیری :

برای نورپردازی استدیویی چندین روش مختلف وجود دارد که هرکدام دارای مزایا و معایت منحصر به فرد خود می باشد.در انتخاب محیط صحنه ی عکاسی و سوژه ی تصویر خود دقت نمایید  تا قادر به تشخیص میزان نور مورد نیاز و کیفیت نورپردازی مورد نیاز خود باشید.

همچنین در انتخاب ملایم کننده ها و اصلاح کننده های نور خود نیز باید معیارهایی همچون  تطابق آن با منبع نورپردازی مورد نظر و  سبک نورپردازی را در نظر داشته باشید.

 و در آخر یکی از مهم ترین نکات در خرید تجهیزات نورپردازی مورد نظر میزان بودجه ای است که در اختیار دارید که این امر به شما در تشخیص تجهیزات نورپردازی مورد نظر بسیار مهم است.

مناسب ترین فلاش های عکاسی در فضاهای باز

۱۳۹ بازديد

مناسب ترین فلاش های عکاسی در فضاهای باز

عکاسان و فیلمبرداران حرفه به خوبی می دانند که نورپردازی در عکاسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.یک نورپردازی ایده آل عکسی باعث خلق تصویری خارق العاده خواهد شد و یک نورپردازی نامناسب ممکن است کیفیت تصویر ظاهری را بشدت کاهش دهد.

گاهی اوقات نور طبیعی خورشید برای عکاسی در فضاهای باز کافی نیست و برای بدست آوردن نور ایده آل باید از تجهیزات نورپردازی مخصوص فضاهای باز استفاده نماییم.در این مقاله به بررسی فلاش پرتابل و نحوه ی کارکرد آن در فضاهای باز می پردازیم.

چرا باید از فلاش پرتابل در فضاهای باز استفاده کنیم؟

1-استفاده از فلاش عکاسی پرتابل باعث ارتقای سطک کیفی نورپردازی خواهد شد.

2-نور فلاش عکاسی پرتابل می تواند حالت دراماتیک به تصویر شما اضافه کند.

3-نور فلاش عکاسی پرتابل به شما در فریز کرد حرکات کمک می نماید.

4-فلاش عکاسی پرتابل دارای نوری یکدست و هماهنگ است که در تصویر تاثیر بسزایی دارد.

در چه زمان هایی نباید ازفلاش عکاسیاستفاده کرد ؟

استفاده از فلاش عکاسی در هنگامی که سوژه ی تصویر در فضای تاریکی قرار دارد نتیجه ی دلخواه مورد نظر را به دنبال نخواهد داشت.

همچنین در کنسرت های موسیقی و یا عکاسی در مکان های شلوغ و رویداد های بزرگ استفاده از فلاش عکاسی نتایج مطلوبی دربر نخواهد داشت.

کیت های فلاش عکاسی پرتابل زیر برای عکاسی در فضاهای باز بسیار مناسب هستند :

1-کیت فلاش پرتابل600W NEWEERمناسب برای عکاسی در فضاهای باز:



سری چهارم فلاش های پرتابل کمپانی NEWEER فلاش هایی سبک وزن هستند که می توان آنهارا با دست حمل کرد و یا به روی سه پایه ی نور نصب کرد.این فلاش پرتابل دارای یک ریموت کنترل و یک گیرنده با قدرت 2.4 گیگاهرتز و 8 کانال مختلف می باشد.این فلاش دارای مدت زمان تداوم بسیار کمی می باشد که بین 1.1000 ثانیه تا 1.10000 ثانیه می باشد.

این قابلیت به عکاس در فریز کردن حرکات سوژه ی تصویر و ثبت تمام جزئیات تصویر کمک می نماید.

باتری این فلاش پرتابل از نوع لیتیوم یون است که زمان بازیابی فلاش را افزایش می دهد.این فلاش دارای یک دیفیوزر داخلی و  لایه یک دیفیوزر خارجی می باشد که قابل جداسازی است.

همچنین این کیت فلاش حاوی چتر شفاف است که می تواند نور را با کیفیت مناسب بازتاب دهد و یا نور را ملایم و نرم کند.

2-کیت فلاش پرتابلNicefoto 300w:



این فلاش پرتابل محصول کمپانی nicefoto است که یکی از مناسب ترین فلاش های پرتابل برای عکاسی  در فضاهای باز است.

این فلاش دارای 6 مرحله ی تنظیم قدرت است که می توانید بر اساس شدت نور مورد نیاز خود از آن استفاده نمایید.این فلاش دارای سرعت همگام سازی 1.8000 ثانیه است.زمانی که باتری فلاش به طور کامل شارژ شود می تواند 240 فلاش با زمان بازیابی 1 تا 2 ثانیه را قراهم نماید.

بر اساس اطلاعات درج شده توسط کمپانی نایس فوتو باتری این فلاش در مدت زمان 2 ساعت به طور کامل شارژ می شود.طول عمر باطری این فلاش بسیار زیاد است و نیازی به شارژ طولانی مدت  باتری این فلاش نیست.

3-فلاش پرتابلAD600BM GODOX:



این فلاش پرتابل محصول کمپانی GODOX می باشد که دارای قدرت 600 وات می باشد و توسط باتری لیتیوم یون 8700 آمپرساعت تغذیه می گردد که می تواند فلاش را تا مدت زمان طولانی تغذیه نماید.

این فلاش دارای فرستنده ی 2.4 گیگاهرتز است که کاملا با دوربین های برند CANON،NIKON سازگار است و همچنین قابلیت نصب این فلاش به روی سه پایه نیز وجود دارد.

4-فلاش قابل حمل اسپیدلایت Godox AD200 200Ws 2.4G TTL:



این فلاش یک فلاش اسپیدلایت است  دارای حداکثر قدرت 200 ژول است.این فلاش مجهز به قابلیت TTL می باشد و باتری آن دارای قدتر 2800 میلی آمپر ساعت است.مدت زمان بازیابی کامل این فلاش 0.01 تا 2.1 ثانیه می باشد و قدرت فلاش در 8 مرحله تنظیم می شود.

5-فلاش پرتابلAD600 PRO GODOX:

چگونه فلاش استودیویی مناسب برای آتلیه خود انتخاب کنیم؟

۱۶۲ بازديد

چگونهفلاش استودیوییمناسب برای آتلیه خود انتخاب کنیم؟


روش های بسیاری برای نورپردازی به روی سوژه های عکس وجود دارد.یکی از ساده ترین این روش ها استفاده از یک رفلکتور برای بازتاب نور طبیعی خورشید است.

ویا می توانید سوژه ی تصویر به یک محیط بسته منتقل کنید و از نورهای ثابت و فلاش های عکاسی برای عکاسی پرتره و دسته جمعی ویا کودکان و نوزادان استفاده کنید.

یکی از روش های معمول استفاده از فلاش،ثابت نگه داشتن سوژه ی تصویر در بازه ی زمانی کوتاه است.

فلاش ها در ابعاد و کاربردها و مدل های مختلفی در بازار موجود هستند و می توانید با خرید فلاش عکاسی مناسب  خود نورپردازی ایده الی  را در استودیوی خود ایجاد نمایید.

فلاش عکاسی در گونه های مختلفی همچون اسپیدلایت(فلاش رودوربینی)،فلاش استدیویی(چراغ چشمک زن مونولایت ) و فلاش پرتابل (فلاش باتری خور قابل حمل) در بازار موجود می باشند.

همچنین می توانید با خرید یک کیت فلاش استدیویی متناسب با سبک نورپردازی و عکاسی خود،تمامی اقلام مورد نیاز برای نورپردازی استدیویی خودرا تهیه نمایید.

توجه داشته باشید که ایجاد یک نورپردازی مناسب در استودیوی عکاسی همواره یکی از اولیت های آتلیه داران و عکاسان حرفه ای بوده است زیرا نورپردازی در عکاسی از مهم ترین اصول به شمار می رود.




در این مقاله به بررسی روش های استفاده از فلاش استدیویی خواهیم پرداخت و مدل های مختلف فلاش عکاسی را بررسی خواهیم کرد.همچنین اطلاعاتی را به در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید فلاش عکاسی ایده آل خودرا انتخاب کنید.

اسپیدلایت:

اولین فلاش عکاسی که در این مقاله معرفی میکنیم،اسپیدلایت یا فلاش رودوربینی نام دارد.

نمونه ای از عکس گرفته شده با ترکیب نور اسپیدلایت و نور طبیعی

اسپیدلایت،فلاش عکاسی بسیار مناسبی برای عکاسانی است که فضای کمتری در اختیار دارند و یا مایلند در هزینه های خود صرفه جویی نمایند.

همچنین عکاسانی که در فضای بیرون از آتلیه عکاسی مین مایند و یا در مسافرت ها و مکان های تفریحی عکاسی می نمایند بسیار مناسب است زیر این فلاش عکاسی سبک وزن وکوچک است و حمل آن بسیار ساده است.

عکاسان حوادث،عکاسان عروس و داماد و عکاسان پرتره در محیط های خارج از استودیو،مهم ترین کاربران این دسته از فلاش عکاسی هستند.

در خرید فلاش عکاسی و علی الخصوص فلاش اسپیدلایت،باید با تطابق برند فلاش عکاسی با دوربین عکاسی خود،توجه داشته باشید.

حال به معرفی چند برند بسیار معتبر و نام آشنای فلاش عکاسی اسپیدلایت می پردازیم:

1-NIKON:

اسپیدلایت های برند نیکن تنها با دوربین های برند نیکن سازگار هستند.یکی از محبوب ترین فلاش عکاسی اسپیدلایت،فلاش رودوربینی SB-700 NIKON است.




اگرچه  مدل های جدیدتر و به روز تری نظیر اسپیدلایت SB-5000 NIKON امروزه در بازار عرضه شده اند.اما این فلاش همچنان یک فلاش ایده آل برای عکاسی با دوربین های NIKON است و مدت زمان تداوم و زمان بازیابی مناسبی دارد.

در جدول زیر به بررسی و مقایسه ی فلاش هایSB-700وSB5000کمپانی نیکن می پردازیم:


 

انتخاب فلاش عکاسی اسپیدلایت مناسب برای دوربین خود به عواملی همچون سوژه ی تصویر،سرعت تصویر برداری و فاصله ی دوربین تا سوژه بستگی دارد.البته همانطور که می دانید انتخاب یک فلاش با قدرت و کارایی بیشتر نیازمند صرف هزینه ی بیشتر است.

 

2-CANON:

یکی از استاندارد ترین فلاش های عکاسی اسپیدلایت سازگار با دوربین های کمپانی CANON،اسپیدلایت  EX-RT600 می باشد.




برخلاف اسپیدلایت  بی سیم نیکن،اسپیدلایت های کنون نیازمند یک فرستنده ST-E3-RT است که باید باید برای تهیه آن به صورت جداگانه هزینه نمایید.




-NISSIN:

کمپانی NISSIN اسپیدلایت هایی ارزان قیمت و با کیفیتی را تولید و روانه ی بازار نموده است که نسبت به برندهای نیکن و کنون کمتر شناخته شده است.این اسپیدلایت از سازگاری بالاییی برخودرا بوده و با دوربین های سونی،کنون و نیکن نیز سازگار است.




در تصویر زیر بسیار از مشخصات  وقابلیت های این اسپیدلایت توضیح داده می شود.





فلاش عکاسی استدیویی تک شاخه و کیت فلاش چتری:

فلاش عکاسی تک شاخه چیست ؟




فلاش عکاسی "تک شاخه"،یک  وسیله ی نورپرداز است که شامل یک لامپ مدلینگ (نعلی) و یک منبع تغذیه است.این فلاش ها برای عکاسی استدیویی بسیار مناسب هستند و دارای رابط کاربری مناسب و نوری پرقدرت هستند.

هر فلاش استدیویی دارای منبع تغذیه ی جداگانه ای می باشد و اگر برق یک شاخه فلاش به هر دلیلی قطع شود،بر دیگر فلاش ها تاثیری نخواهد داشت.

یکی از معایب فلاش های استدیویی این است که باید تنظیم شدت نور را در هر فلاش عکاسی به صورت جداگانه ای انجام دهید اما اگر یک ریموت کنترل تریگر داشته باشید که با تمامی فلاش های عکاسی شما سازگار باشد باعث آسان تر شدن این روند خواهد شد.

فلاش های عکاسی تک شاخه از کیت های فلاش عکاسی بسیار ارزان تر هستند اما یک کیت فلاش دارای اقلامی است که در عکاسی استدیویی بسیار ضروری و کاربردی هستند.
کیت فلاش عکاسیچیست ؟

معمولا یک کیت فلاش شامل یک یا چند شاخه فلاش عکاسی به همراه منبع تغذیه،ساتف باکس،سه پایه نور و شیدر است.یک کیت فلاش پرتابل شامل باتری فلاش عکاسی نیز می شود.

فلاش های پرتابل،گزینه های بسیار مناسبی برای حمل در فضاهای مختلف هستند.

شدت نور این فلش ها قابل تنظیم است و می توانید با خرید یک بسته از باتری های مخصوص فلاش عکاسی برق چندین فلاش را تامین کرده و  با خیال راحت در فضای باز عکاسی نمایید.

فلاش های استدیویی،تناه مخصصوص آتلیه هستند و به فلاش آتلیه نیز معروف می باشند.این فلاش ها قابلیت حمل چندانی ندارند و علاوه بر داشتن وزنی سنگین تر نسبت به فلاش های پرتابل،با آداپتور و  کابل مخصوص برق رسانی می شوند که این امر ممکن است در استودیوهای کوچک کمی آزاد دهنده باشد.

نحوه ی کارکرد فلاش های دستی و خودکار :

کنترل فلاش ها به طور دستی به اطلاعات پایه ای و مطالعه ی دفترچه ی راهنمای فلاش های عکاسی و مطالعه ی مقالات معتبر نورپردازی  استدیویی است.بعد از تکمیل اطلاعات خود می توانید با فشردن چند دکمه و تنظیم فلاش به نورپردازی ایده آۀ خود دست یابید.

در هر فلاش یک دکمه به منظور تنظیم قدرت خروجی فلاش و یک دکمه ی 0-1 برای خاموش و یا روشن کردن فلاش وجود دارد.

همچنین،فلاش های عکاسی دارای یک درگاه مخصوص همگام سازی (سینک پورت) و پاگ مخصوص اتصال آداپتور هستند که منبع تغذیه فلاش را تامین می کنند.

.

فلاش های عکاسی دیجیتال  اکثرا دارای تنظیمات خودکار هستند.اگرچه این فلاش ها دارای دکمه های مخصوصی برای انجام برخی از تنظیمات نظیر شدت فلاش هستند. اما قابلیت ها و تکنولوژی های پیشرفته و جدیدی نظیر  E TTL,TTL در این فلاش عکاسی وجود دارد که می تواند با سنجش و ارزیابی دقیق نور و سایه های اطراف،خروجی فلاش عکاسی را تنظیم کند.

یکی از  مهم ترین تفاوت فلاش دیجیتال با فلاش های دستی،وجود یک صفحه نمایش دیجیتال است که نشان دهنده ی اطلاعات فلاش است.این اطلاعات ممکن است دستی یا به وسیله ی یک ریموت کنترل و متناسب با نیازهای عکاسان تنظیم شود.



در خرید فلاش عکاسی باید چه نکاتی را در نظر بگیریم :

به هنگام خرید یک فلاش عکاسی سوالات زیادی بوجود می آید :

1-کدام فلاش عکاسی برای فضای آتلیه شما مناسب است؟

2-کدام فلاش عکاسی با سرعت عملکرد شما مطابقت دارد؟

3-کدام فلاش عکاسی برای سبک عکاسی و نورپردازی مورد نظر شما مناسب است؟

4-کدام فلاش عکاسی  با بودجه ای که در اختیار دارید مناسب است؟

همانطور که می دانید فلاش های عکاسی اسپیدلایت،نیازمند یک دریافت کننده برای فعال سازی فلاش جداگانه از دوربین عکاسی خود هستید که برای تهیه آن باید به صورت جداگانه هزینه نمایید.

برخی از فلاش های استدیویی نیازمند اتصال یک فرستنده به روی دوربین نیز می باشند که وظیفه ی همزمان سازی فلاش و عکسبرداری دوربین را بر عهده دارند.




اگر در یک استودیوی خانگی عکاسی می نمایید،یک فلاش استدیویی 250 ژول برای مصرف شما ایده آل خواهد بود و اگر در  یک استودیوی بزرگ عکاسی می کنید یک فلاش 500 ژول برای عکاسی شما مناسب تر است.

برند های معبتر و پرطرفدار فلاش های عکاسی :

فلاش های عکاسی،دارای برندهای متنوعی هستند که به طور خلاصه به چند عدد از آنها اشاره می کنیم.

1-GODOX:

کمپانی گودوکس یکی از معروف ترین برند های تولید فلاش است که در کشور چین و از سال 1993 فعالیت خودرا آغاز نموده است.این کمپانی امروزه به لطف متخصصین و کارشناسان کاربلد خود توانسته است محصولاتی نظیر فلاش استدیویی،فلاش پرتابل،اسپیدلایت را تولید و روانه ی بازار نماید.

از فلاش های عکاسی بسیار محبوب این کمپانی می توان به فلاش های عکاسی سری QS و QSII را می توان نام برد.

2-METTLE:

کمپانی متل یک شرکت چینی است که موفق به طرحی و تولید تجهیزات عکاسی و نورپردازی بسیار با کیفیتی شده است.این کمپانی در استان جیانگسو در کشور چین واقع شده است و از سال 1996 آغاز به فعالیت نموده است.از فلاش های عکاسی بسیار محبوب این کمپانی می توان سری ME و M را نام برد.

3-HENSEL:

کمپانی هنسل در کشور آلمان فعالیت می کند و فلاش های  عکاسی بسیار با کیفیت و قدرتمندی را روانه ی بازار نموده است اما خرید فلاش عکاسی هنسل باید به این موضوع توجه داشته باشید که این برند در مقایسه با برندهای ساخت چین از قیمت گران تری برخودار است.

کیت فلاش PORTY L600 HENSEL

4-PROFOTO:

این کمپانی یکی از برندهای معروف اروپایی است که در  شهر استکهلم در کشور سوئد واقع شده است و از سال 1968 فعالیت خودرا آغاز کرده است.

این کمپانی موفق به تولید و عرضه ی فلاش های عکاسی بسیار با کیفیتی شده است که می توان به فلاش های استدیویی سری B1،B2 اشاره کرد.

فلاش عکاسی PROFOTO B1 500 یک فلاش استدیویی با قابلیت TTL می باشد که می توانید آنرا به صورت تک شاخه و یا کیت فلاش تهیه نمایید.

 

در تصویر زیر میتوانید مشخصات فلاش زیر را مشاهده نمایید.

 

5- ELINCHROM:

اگر به دنبالی یک فلاش عکاسی ارزان قیمت با کیفیتی مطلوب و قابل قبلو هستید،می توانید فلاش های عکاسی ELINCHROM را خریداری نمایید.

فلاش Elinchrom ELC Pro HD 500 500W یکی از فلاش های پرطرفدار این شرکت است و توسط آتلیه داران استفاده می شود.

هد این فلاش عکاسی دارای حالت مولتی ولتاژ است و این فلاش عکاسی در حالت مصرف برق کم می تواند نور 20FPS را فراهم کند.کیت این فلاش شامل رفلکتور و سافت باکس و پایه فلاش نیز می شود.

 


در تصویر زیر می توانید مشخصات فنی این فلاش را مشاهده نمایید.



 

6-BRONCOLOR:

فلاش های عکاسی کمپانی BRONCOLOR یکی دیگر از گزینه های خرید فلاش عکاسی است. دفتر این شرکت در کشور سوئویس واقع شده است و تجهیزات عکاسی بسیار با کیفیتی را در بازار عرضه می کند.

فلاش عکاسی  SIROS 800 یک فلاش مخصوص پرتره های استدیویی است که دارای قابلیت ارتباط بوسیله ی سیگنال های WIFI است.این فلاش باتری خور را می توانید به صورت تک شاخه و یا کیت فلاش عکاسی نیز تهیه نمایید که شامل چتر،سافت باکس و اسپید رینگ فلاش است.

همچنین به وسیله ی یک دریافت کننده می توانید به صورت پشت سرهم فلاش دستگاه را فعال نمایید.


مشخصات فنی این فلاش به صورت در مختصر در تصویر زیر توضیح داده شده است :




فلاش های عکاسی سریع تر از پلک زدن چشم ها:

 فلاش وسیله ای برای کنترل نوپردازی است.فلاش های عکاسی اعم از فلاش استدیویی،اسپیدلایت،فلاش پرتابل و کیت فلاش های عکاسی،همگی دارای یک ویژگی مشترک هستند.فلاش ها قادرند یک نور درشخنده را در کسری از ثانیه به روی سوژه ی عکس پرتاب کنند و تصویر را درخشنده سازند.

زمان بازیابی فلاش،یکی از مهم ترین مشخصه های یک فلاش عکاسی است.این ویژگی مخصوصا به هنگام تصویربرداری از اشیاء در حال حرکت  بسیار مهم است.

امروزه فلاش عکاسی یکی از مهم ترین بخش های عکسبرداری است.فرقی ندارد که از فلاش عکاسی استدیویی و یا اسپیدلایت و یا دیگر فلاش ها استفاده می کنید اما چه برای عکاسی فضای داخل استودیو و یا محیط های خارج از استودیو همواره باید همواره یک فلاش به  همراه خود داشته باشید.

 

فلاش استدیویی چیست ؟

۱۷۸ بازديد

فلاش استدیوییچیست ؟

فلاش استدیویی یکی از منابع نورپردازی است که شامل هد فلاش،لامپ اصلی فلاش،لامپ مدلینگ و فن خنک کننده و منبع قدرت می شود.بسته به نوع طراحی و مدل،اکثر فلاش های استدیویی دارای گیرنده ی امواج رادیویی و مادون قرمز و یا ترکیبی از هردو هستند.



فلاش های استدیویی بعنوان مونولایت یا فلاش تک شاخه نیز شناخته می شوند

مزایای استفاده از فلاش استدیویی دیجیتال چیست ؟

فلاش استدیویی دیجیتال دارای مزایای متعددی می باشد.برخلاف فلاش های استدیویی معمولی که دارای یک کابل برق برای اتصال به تجهیزات جانبی خود هستند،فلاش های عکاسی دیجیتال دارای منبع تغذیه مستقل هستند و بدون نیاز به کابل ها و اداپتورهای برق که فضای استودیو را اشغال می نماید،می توانند با تجهیزات جانبی فلاش ارتباط برقرار نمایند.

هر زمان که از یک کابل برای اتصال فلاش استدیویی به تجهیزات جانبی استفاده می نمایید،حدودا یک چهارم 4/1 قدرت نورپردازی فلاش کم می شود.

کم بودن کابل های برق باعث می شود که بتوانید راحت تر آنهارا در پشت دیوار ها و ستون ها ویا دی زیر فرش ها مخفی کنید و یا در عکس ها به راحتی آنهارا ویرایش نمایید.

بسیاری از  عکاسان و آتلیه داران بسته به سبک عکاسی و نوپردازی استدیویی فلاش های استدیویی دیجیتال را ترجیح می دهند،زیرا فلاش های استدیویی دیجیتال دارای تجهیزات جانبی با کاربرد و سازگاری بالایی هستند.

 



در فلاش های استدیویی معمولی اگر طول عمر یک هد فلاش عکاسی به اتمام برسد و یا هد فلاش کارایی خودرا از دست بدهد دیگر امکان تعویض هد فلاش وجود ندارد در حالی که در فلاش های استدیویی دیجیتال قابلیت تعویض حداکثر 4 هد فلاش عکاسی نیز وجود دارد.



یکی از مهم ترین راه کارهای حل این مشکل،استفاده از ریموت کنترل است که متناسب با نوع فلاش استدیویی برای تنظیم قدرت فلاش طراحی شده اند.

اگر بخواهیم بین فلاش استدیویی تک شاخه و کیت فلاش عکاسی یک گزینه را انتخاب کنیم،باید بسته به فضای استودیوی عکاسی و اقلام مورد نیاز خود یک گزینه را انتخاب نماییم.

آیا می توانیم از  اقلام موجود درکیت فلاشهای دیگر برند های فلاش های استدیویی استفاده کنیم؟

اگر چه هد فلاش های استدیویی مخصوص یک برند قابل تعویض با هدهای دیگر برندها نیست اما محصولاتی که در برند های مختلف در بازار عرضه می شوند، با تجهیزات جانبی همان کالا در برندهای مختلف سازگار است.

برای مثال تجهیزات جانبی فلاش استدیوییQS300  برند ZENIKO با فلاش استدیویی QS300  برند GODOX سازگار می باشد.

یک فلاش استدیویی دارای چه محدوده ی قدرتی است؟

فلاش های استدیویی دارای از حداقل قدرت 160 وات تا حداکثر قدرت 1500 ژول در بازار موجود می باشند وعکاسان باید بسته به میزان قدرت نورپردازی مورد نیاز خود فلاش عکاسی خود مناسب آتلیه خودرا انتخاب نمایند.

بسته به نوع کارکرد و سازگاری،فلاش های استدیویی با تجهیزات جانبی بسیاری همچون سافت باکس ها،چترها،رفلکتورها،گرید ها و خرطومی ها سازگار می باشند.تقریبا اکثر فلاش های عکاسی موجود در بازار با تجهیزات جانبی ذکر شده سازگار هستند.



فلاش های عکاسی ولتاژ چندگانه چگونه عمل می کنند؟

این گونه فلاش ها معمولا دارای ولتاژهای کاری مختلفی از قبیل  120،220،230 می باشند و از مزایای خرید فلاش عکاسی ولتاژ چندگانه می توان به عملیاتی شدن آنها با برق DC و AC اشاره نمود.

آیافلاش پیچیبعنوان جایگزین مناسبی برای فلاش استدیویی می باشد ؟

در حقیقت این فلاش ها،فلاش های عکاسی بسیار ارزان قیمتی هستند که دارای قدرت کمتری نسبت به فلاش های استدیویی هستند و صرفا جهت ایجاد فلاش برای عکاسی در حد مبتدی طراحی شده اند اما نمی توانند تمام قابلیت های فلاش استدیویی را جبران نمایند.

در صورتی که به دنبال یک جایگزین مناسب برای فلاش های استدیویی هستید می توانید از نورثابت های ال ای دی و پروژکتورهای فلورسنت جهت نورپردازی استفاده نمایید.

مفهوم عدد راهنما در فلاش عکاسی چیست؟

۱۳۴ بازديد

مفهوم عدد راهنمادر فلاش عکاسیچیست؟

قرار گرفتن در معرض نور فلاش استدیویی ممکن است امری جالب به نظر برسد.اما زمانی که سوژه روبروی یک فلاش استدیویی قرار می گیرد و دستگاه به صورت متداوم چندین بار فلاش می زند ممکن است باعث اذیت چشمان سوژه ی تصویر شود.میزان فلاش خروجی دستگاه ممکن است در هر بار فلاش زدن متفاوت باشد.

شاید بتوان میزان نور خروجی خورشید و نورهای ثابت فلورسنت و تنگستن را حدس زد،اما حتی با دقت ترین چشمان هم قابلیت اندازه گیری میزان نور خروجی که در کسری از ثانیه از فلاش استدیویی خارج می شود را ندارند.به همین منظور باید از guide number و یا عدد راهنما استفاده کرد.

((عدد راهنما=فاصله ی سوژه تا فلاش عکاسی در مرحله ی توقفf))

عدد راهنما بر اساس یک معادله ی ریاضی ساده بنا شده است.نور خروجی یک فلاش استدیویی برابر است با فاصله ی سوژه ی تصویر با فلاش عکاسی در دیافراگم لنز و یا در توقف F/STOP.

یکی از روش های استاندارد سازی این است که ISO را در مرحله ی 100 قرار دهید و فاصله ی فلاش استدیویی با سوژه در 10 متر تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی عدد راهنما را محاسبه نمایید.

مثال :

یک فلاش با عدد راهنمای 40 نیازمند دیافراگم F/4 با فاصله ی 10 متر از سوژه ی عکس می باشد.توصیه می شود میزان ISO این فلاش ها در 200 تنظیم شود (GN = 10' x f/4 = 40).



برخی سازندگان فلاش استدیویی دست به ابتکارات جدیدی زده و یک رفلکتور استاندارد را به روی برخی از هد فلاش  های عکاسی تعبیه کرده اند.

زمانی که خروجی های برندهای مختلف فلاش عکاسی را بررسی میکنیم،متوجه می شویم زمانی که ISO در بازه ی حداکثر 100 تنظیم شده است می توانیم با رعایت فاصله ی حدودا 10 متری سوژه با فلاش استدیویی و قرار دادن یک رفلکتور به منظرو بازتاب نور عکس ایده آل خودرا خلق نماییم.

برخلاف تنظیمات نور محیط که مستلزم تنظیم دقیق و هماهنگ دیافراگم و سرعت شاتر است،شدت فلاش عکاسی که سوژه ی تصویر را در معرض نور قرار می دهد توسط دیافراگم و سرعت شاتر تنظیم میگردد.

در این حالت سرعت شاتر کمی آهسته تر و یا برابر با حداکثر سرعت سینک(همگام سازی) می باشد.

تنها استثنا در این قاعده زمانی است که کاربر عمدا سرعت شاتر را به روی کم تنظیم کند تا سایه های اطراف محیط تصویر را از بین ببرد.

اگر مایل به استفاده از دیافراگم  لنزعریض تر هستید،باید قدرت خروجی فلاش استدیویی خودرا کم کنید ویا فاصله ی انرا نسبت به سوژه ی تصویر افزایش دهید.

و اگر می خواهید از دیافراگم کوچکتری استفاده نمایید باید قدرت خروجی فلاش استدیویی را کاهش ویا فاصله ی فلاش استدیویی را نسبت به سوژه ی عکس کاهش دهید.



دوربین و فلاش های عکاسی امروزه بسیاری با بهره گیری از تکنولوژی های به روز شده و پیشرفته به راحتی قادر به تشخیص بهترین روش برای تنظیم دوربین هستند.با استفاده از انجام آزمون EXPOSURE می توانید نور مورد نیاز خود برای عکسبرداری را اندازه گیری نمایید و نتایج آنرا به روی صفحه ی نمایشگر LCD مشاهده کنید. با بررسی هیستوگرام دوربین و میزان UNDER EXPOSURE تصویر تنظیم شدت فلاش عکاسی بسیار آسان تر شده است

چگونه از فلاش استدیویی استفاده کنیم؟

۱۴۷ بازديد

چگونه ازفلاش استدیویی استفاده کنیم؟

آیا می خواهید با فلاش های استدویی کار کنید؟در این مقاله به شما توضیح می دهیم که فلاش چیست و چگونه عکاسان حرفه ای از آن استفاده می کنند.




فلاش عکاسیچیست ؟

فلاش های عکاسی در گذشته توسط عکاسان حرفه ای استفاده می شدند.اما امروزه با خرید یک کیت فلاش چتری به آسانی و با مقرون به صرفه ترین قیمت می توانید تمامی اقلام لازم برای عکاسی با فلاش استدیویی را تهیه نمایید.در ادامه ی این مقاله به طور خلاصه کاربرد و نحوه ی کار فلاش های استدیویی را شرح خواهیم داد.



کیت فلاش عکاسیچیست ؟

یک کیت فلاش عکاسی معمولا دارای سافت باکس،شیدر،خرطومی،کاسه،تریگر و رادیور فلاش و اقلام مخصوص فلاش استدیویی است که برای ملایم سازی نور فلاش چتری و سهولت کارکرد استفاده از فلاش استدیویی مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلاش با دوربین های عکاسی قابل همگام سازی است و تنها در صورت لزوم فلاش می زند دقیقا برعکس نورثابت های استدیویی که در نوری مداوم در صحنه ایجاد می کنند.

فلاش ها دارای لامپ های مدلینگ یا نعلی شکل هستند که در هد فلاش عکاسی قرار گرفته و به شما در درک صحیح از نوری که برای عکاسی با فلاش استدیویی نیاز دارید،کمک فراوانی می نماید.

مزایای استفاده از فلاش استدیویی چیست ؟

استفاده از فلاش استدیویی نسبت به دیگر تجهیزات نورپردازی،امتیازها و برتری های خاص خودرا دارد.

فلاش های عکاسی ممکن است در چند صورت فلاش های رودوربینی اسپیدلایت و یا فلاش های پرتابل و یا فلاش های استدیویی در بازار موجود باشند،اما در عکاسی مهم ترین مسئله شیوه ی کنترل نور است که برخی از این روش ها ازطرف خود دستگاه نورپرداز قابل اجراست.

شما می توانید در استودیوی عکاسی خود از چندین منبع نوری با خروجی های  متفاوت استفاده نمایید؛ آنهارا در موقعیت ها و زوایای مختلف قرار داده و جلوه های نوری مورد نظر خودرا ایجاد نمایید.

ممکن است مطابق با نیاز خود کیت های نورپردازی مناسبی در بازار پیدا نکنید،اما برای عکاسی به صورت اصولی،به دو عدد فلاش چتری به همراه  دو پایه نور نیاز دارید.

در اولویت های بعدی می توانید یک ملایم کننده ی نور همچون سافت باکس،دیفیوز و چترهارا نیز تهیه نمایید.علاوه بر آن باید یک کیف مخصوص حمل برای جابجایی و همچنین حفظ ایمنی این تجهیزات خریداری نمایید.



کیت های نورپردازی استدیویی معمولا چند عدد نرم کننده های نور را به همراه خود دارند که شامل مواردی مانند مانند چترهای دیفیوزر و سه پایه ها هستند.

 

بعضا هد فلاش عکاسی دارای سیستم های الکترونیکی پیشرفته ای هستند که بعنوان مونولایت یا نور تکی شناخته می شوند.کار با این چراغ ها بسیار ساده است  و می توانید هرکدام از این  فلاش هارا با اتصال به سوکت مخصوص،روشن  نمایید.

در مقابل فلاش های پرتابل از طریق باتری های مخصوص  قابل شارژ هستند و می توانید از آنها در محیط های خارج از استدیویی که به محیط های outdoor شناخته می شوند،استفاده کنید.



فلاش عکاسیprofotoیک نمونه از فلاش هایmonolight

مهمترین ویژگی هایفلاش استدیوییچیست ؟

همانطور که گفته شد،فلاش های عکاسی می توانند نورپردازی در استودیوی عکاسی را کنترل نمایند.اما بزرگترین مزیت استفاده از فلاش ها در استودیو این است که در هر زمان از روز و شب که مایل به عکاسی هستید،می توانید از آنها استفاده نمایید.

 





 

روشنایی مورد نظر خودرا ایجاد نمایید :

به منظور ایجاد روشنایی مورد نظر خود باید از بیوتی دیش و یا سافت باکس برای ملایم سازی نور استفاده نمایید و یا با استفاده از رفلکتور نور خودرا در فضای استودیو بازتاب دهید.

 

نکات کلیدی برای تهیه ی کیت فلاش عکاسی چیست ؟

مهمترین نکته  در این باره،درک صحیح از کیفیت نور مورد نیاز است.پس از درک صحیح از نور سافت لایت و نور مستقیم،میتوانیم برای اینکه از کدام نور استفاده نماییم تصمیم گیری نهایی را انجام دهیم.

با مشاهده ی مسیر نور لامپ مدلینگ خود می توانید نقاط روشن سوژه خودرا مشخص نمایید.

با استفاده از یک رفلکتور 5 کاره،سافت باکس،یا رفکتور سه محوره و یا دیفیوزر نورپردازی خودرا اغاز نمایید.



رفلکتور 3 محوره

 

چرا باید ازفلاش عکاسی پرتابلاستفاده کنیم ؟

بسیاری از عکاسان ممکن است نورطبیعی را بهترین گزینه برای نورپردازی عکاسی خود بدانند،اما استفاده از نور طبیعی،محدودیت های خاص خودرا دارد.

 امروزه حتی با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی دوربین های عکاسی دیجیتال،هنوز هم برای عکاسی به نورپردازی عکاسی در صحنه نیازمندیم. نور طبیعی ممکن است تنها در طول روز در دسترس باشد.

اگر از فلاش پرتابل استفاده کنیم می توانیم با حمل فلاش به اطراف ویا حتی به محیط خارج از استودیو در بازه های مختلف زمانی عکاسی نماییم.

برای عکاسان مبتدی چه کیت فلاش عکاسی مناسب است ؟

بسیاری از متخصصان بر این باورند که عکاسان مبتدی باید از کیت های فلاشی استفاده کنند که دارای اقلام ضروری مربوطه،قیمت مقرون به صرفه و قابلیت حمل در مسافت های طولانی را داشته باشند؛برای مثال وجود یک چتر در کیت فلاش  چتری بسیار ضروری و حیاتی و کاربردی است.


 

از دیگر اقلام لازم و بسیار کاربردی در کیت فلاش عکاسی،نور سنج است که به وسیله ی آن می توانید میزان دقیق نور در صحنه را محاسبه نمایید.می توانید این نورسنج هارا به هر وسیله ی نورپردازی متصل کرده و نور آنهارا بسنجید.

در واقع این دستگاه به شما کمک می کند تا میزان نور واقعی و مورد نیاز تصاویر خودرا بدست آورید و نیازی به ویرایش روشنایی عکس خود در نرم افزار های مخصوص ویرایش عکس نداشته باشید.

نورسنج زیر محصول کمپانی سکونیک می باشد.کمپانی سکونیک یکی از معتبر ترین شرکت های تولید این دستگاه می باشد و نورسنج های خودرا با قابلیت های مختلف در بازار عرضه می کند.

آشنایی با نحوه ی کار فلاش استدیویی در آتلیه ها :

۱۶۵ بازديد

آشنایی با نحوه ی کارفلاش استدیوییدر آتلیه ها :

در عکاسی استدیویی،نور به دو دسته ی نور نرم (سافت لایت) و نور مستقیم دسته بندی می شود.نور مستقیم مانند نور خورشید و یا نور مستقیم فلاش عکاسی در تصویر باعث ایجاد سایه با لبه های تیز در تصویر می شود.

اما نور نرم (سافت لایت) باعث ایجاد سایه های کم سو تر با لبه های نرم می شود.زیرا این نورتوسط دیفیوزرها،سافت باکس ها و دیگر ملایم کننده های نور به سافت لایت تبدیل شده است که باعث گستردگی و تمرکز زدایی نور فلاش می شود.

تاثیر نور فلاش استدیویی در تصویر به دو عامل مهم بستگی دارد :

1-ابعاد فیزیکی و قدرت نورفلاش عکاسی

2-موقعیت فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر

هر چقدر نور فلاش عکاسی به سوژه نزدیک تر باشد،تاثیر نورفلاش به روی سوژه ی تصویر بیشتر خواهد بود و هر چقدر فلاش استدیویی دارای فاصله ی بیشتری از سوژه باشد تاثیر نوربه روی آن کمتر خواهد بود.

در نتیجه عکاسان می توانند با تنظیم فاصله ی فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر به نور دلخواه خود دست یابند.

به هنگام تنظیم نور فلاش استدیویی باید به یکی از مهم ترین فاکتورهای نورپردازی استدیویی توجه داشته باشیم که با نام کنتراست نور شناخته می شود.

به طور کلی کنتراست به تفاوت میزان نور در مناطق روشن و تاریک تصویر گفته می شود.هرچقدر میزان کنتراست بیشتر باشد،تفاوت نور بین این دو بیشتر می شود و هر چقدر میزان کنتراست تصویر پایین تر باشد تفاوت نور بین این دو کاهش می یابد.

تجهیزات نورپردازی استدیویی :

به طور کلی تجهیزات نورپردازی  به 3 دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند :

1-نورپرداز ها:

نورپردازی ها  دارای دو حالت طبیعی و مصنوعی هستند.نور طبیعی مانند نور خورشید و مهتاب  معمولا در عکاسی OUTDOOR استفاده می شوند.

نورپردازی مصنوعی شامل تجهیزاتی همچون فلاش چتری،فلاش استدیویی،فلاش رودوربینی اسپیدلایت و نور های ثابت است.



-اصلاح کننده های نور:

اصلاح کننده های نور،به کلیه ی تجهیزاتی گفته می شود که با اتصال به منبع نورپردازی،نور آنرا ملایم و یا اصلاح می کند و یا رنگ آنرا تغییر می دهد.تجهیزاتی مانند شیدر،سافت باکس و دیفیوزر از این قبیل هستند.

3-نگهدارنده های نور:

نگهدارنده های نور شامل تمام تجهیزاتی هستند که برای پشتیبانی و نگهداری از نور استدیویی استفاده می شوند.بعنوان مثال سه پایه نور یکی از آنهاست.



نحوه ی تنظیم نور فلاش استدیویی:

در کار استدیویی معمولا به 3 نوع نور فلاش نیاز داریم که عبارتند از فلاش  عکاسی اصلی،فلاش عکاسی کمکی و فلاش عکسی جدا کننده.

فلاش عکاسی اصلی مهم ترین  و پر اهمیت ترین نور در تصویر شماست که باعث ایجاد سایه های قسمت های روشن و تاریک در عکس شما می شود و نورپردازی در صحنه به این نور بستگی دارد.

اما استفاده از فلاش عکاسی اصلی به عنوان تنها منبع نورپردازی باعث ایجاد سایه های تند در لبه های تصویر شما خواهد شد.اما در صورتی که این کار را ظرافت و خلاقیت انجام دهید مطابق تصاویر زیر می توانید نتایج خوبی را بدست آورید.



 

فلاش عکاسی دوم بعنوان یک نور کمکی استفاده می شود که مهم ترین کاربرد آن پرکردن سایه هایی است که نور اصلی ایجاد می کند.نور این فلاش عکاسی به اطراف و پشت سوژه تابیده می شود و معمولا توسط ملایم کننده های نور دیفیوز می شود و کنتراست تصویر را کاهش می دهد.

فلاش عکاسی سوم بعنوان یک نور جدا کننده استفاده می شود.این فلاش عکاسی زمانی استفاده می شود که سوژه ای تیره رنگ بروی یک پس زمینه ی تیره قرار گرفته باشد.

در این حالت تشخیص سوژه از پس زمینه امری دشوار است و برای متمایز کردن این دو نیاز به یک نور جدا کننده است.

بنابراین در حالت ایده آل،می توانید یک فلاش چتری را بعنوان یک نور اصلی به روی یک سه پایه نور قرار دهید و نور آنرا به وسیله ی یک چتر ویا سافت باکس ملایم کنید و آنرا روبروی سوژه قرار دهید.

سپس یک فلاش استدیویی با قدرت کمتر را طوری قرار دهید که نور آن پشت و اطراف سوژه را پوشش دهد و سایه های تند را محود کند.برای بازتاب نور می توانید از صفحات بازتاب دهنده ی نور استفاده کنید و بهتر است این فلاش استدیویی را کمی با فاصله ی بیشتر نسبت به فاصله ی فلاش اصلی با سوژه قرار دهید و آنرا به روی سه پایه نور نصب نمایید.

و در آخر نیازمند نور فلاش عکاسی جدا کننده در پشت سر ویا بالای سوژه ی عکس خود هستید تا سوژه را از پس زمینه متمایز نمایید.




اگر نور فلاش عکاسی سوم را از دیافراگم بالا حذف کنیم،باید با دو فلاش استدیویی عکاسی کنیم.این مکانیزم زمانی به کار می آید که نیازی به متمایز کردن سوژه ی تصویر از پس زمینه نداشته باشید و یا می خواهید سوژه با پس زمینه ی تصویر آمیخته شود.

نسبت های روشنایی فلاش عکاسی:

نسب های روشنایی یکی از اصول مهم نورپردازی است.در ایجاد نور ملایم سافت لایت، نسبت نوری 1.1.A1:1 به این معنی است که شدت روشنایی  فلاش کمکی با شدت نور فلاش اصلی برابر است.

بنابراین اگر شدت نور فلاش عکاسی اصلی در حدود F/8 اندازه گیری شود،شدت نور فلاش عکاسی کمکی نیز باید به همان میزان F/8 تنظیم شود.

نسبت نوری A2:1 بدان معناست که شدت نور فلاش عکاسی اصلی حدودا 2 برابر قوی تر شدت نور فلاش عکاسی کمکی است.به این نسبت مرحله ی توقف کامل نیز گفته می شود و اگر شدت نور  فلاش عکاسی اصلی در F/8 تنظیم شود،شدت نور فلاش عکاسی کمکی باید در F/5.6 تنظیم گردد.

شدت نوری A4:1 به این معنی است که شدت نور فلاش عکاسی اصلی 4 برابر قوی تر نور فلاش عکاسی کمکی است.به این نسبت مرحله ی توقف 2 مرحله نیز گفته می شود و اگر شدت نور فلاش عکاسی اصلی در F/8 تنظیم شده باشد،شدت نور فلاش عکاسی کمکی باید در F/4 تنظیم شود.

اگر نور فلاش استدیویی شما یک نور مستقیم است.از نسبت نوری 1:1 برای نور کم قدرت و ملایم و از نسبت 2:1 برای نورپردازی با قدرت بیشتر استفاده کنید.به هر میزان که شدت نورپردازی بیشتر باشد کنتراست نور تصویر افزایش می یابد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که موقعیت فلاش استدیویی نسبت به سوژه ی تصویر در کنتراست تاثیر گذار خواهد بود.توصیه می شود که نورفلاش عکاسی خود را با زاویه ی  و 45 درجه  و یا بیشتر نسبت به دوربین خود روبروی سوژه قرار دهید.به هر میزان که زاویه ی نور فلاش استدیویی خودرا بیشتر نمایید کنتراست تصویر افزایش می یابد.

اصول نورپردازی در سبک های مختلف عکاسی فلاش استدیویی:

1-اصول نورپردازی  با فلاش استدیویی در عکاسی پرتره :

در این سبک عکاسی نیازمند 2 عدد فلاش استدیویی به همراه دو عدد سافت باکس که در زاویه ی موافق یکدیگر قرار گرفته اند و نسبت نورپردازی 2:1 خواهیم بود.فلاش استدیویی که دارای قدرت بیشتری است و سافت باکس بزرگتری به روی آن نصب شده است بعنوان نور اصلی و فلاش استدیویی که دارای شدت نور کمتری است و سافت باکس کوچکتر به روی آن نصب شده است بعنوان نور کمکی استفاده می شوند.

2-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی فشن :

در این سبک نورپردازی نیازمند یک فلاش استدیویی به همراه سافت باکس زنبوری دار 40X60 سانتی متر و یک رفلکتور مناسب نیاز داریم تا بتوانیم نور را  کمی با فاصله و به زیبایی هرچه تمام تر به روی سوژه ی تصویر هدایت نماییم. نسبت نورپردازی مناسب برای این سبک عکاسی بین 4:1 تا 8:1 می باشد.

3-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی زیبایی :

این سبک نورپردازی دقیقا مشابه با نورپردازی سبک فشن می باشد،تنها کافیست که بیوتی دیش را جایگزین سافت باکس بزرگ نمایید که باعث افزایش شدت تابش نور فلاش عکاسی می شود و کنتراست تصویر را افزایش می دهد.نسبت نورپردازی مناسب برای عکاسی زیبایی در حدود 4:1 می باشد.

4-اصول نورپردازی با فلاش استدیویی در عکاسی با لنزهای :

در این سبک نورپردازی نیازمند یک رینگ فلاش عکاسی روبروی سوژه ی تصویر و یک هد فلاش عکاسی در پشت سر سوژه نیاز خواهیم داشت.همچنین نسب نور مناسب برای این سبک نورپردازی 4:1 است که در واقع همان شدت نوری 4 برابری نور رینگ فلاش  نسبت به نور فلاش عکاسی کمکی است.

بازتاب نور فلاش استدیویی از کناره ها :

اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی نمایید و یا زمان  و تجهیزات کافی برای راه اندازی یک نورپردازی حرفه را در اختیار ندارید،می توانید سوژه ی تصویر خودرا طوری قرار دهید که کمی با دیوار فاصله داشته باشد و فلاش استدیویی خودرا روبروی دیوار قرار دهید تا نور فلاش عکاسی به وسیله ی دیوار بازتاب داده شود.با استفاده از تکنیک زیر،می توانید فاصله ی نور فلاش عکاسی خو با سوژه را تنظیم نمایید.



اگر در استودویی عکاسی می نمایید که دیوارهای شفافی ندارد،می توانید  هر وسیله ی براقی را به روی دیوار قرار دهید تا نور فلاش استدیویی را بازتاب دهد.برای این کار می توانید از رفلکتور،صفحات براق،میز نور و یا حتی یک پارچه ی سفید استفاده نمایید.

تمامی موارد ذکر شده قادر به بازتاب نور فلاش عکاسی خواهند بود و می توانید با موقعیت دهی مناسب به سوژه ی تصویر خود یک جلوه ی نوری  ایده آل ایجاد نمایید.

عکاسی در سطح :

عکاسی در سطح اتاق همانند عکاسی در اتاق با دیوار های شفاف است اما با این تفاوت که زاویه ی نورپردازی 90 درجه به سمت پایین خم می شود و سطح اتاق همانند یک سافت باکس عمل می کند.

سوژه ی تصویر در سطح اتاق استودیو قرار می گیرد و فلاش استدیویی مستقیما نور را به سمت سوژه می تاباند و با بازتاب نور تمامی محیط روشن می گردد.



چگونه از نور طبیعی محیط  برای عکاسی استفاده کنیم :

یکی از روش های نورپردازی استفاده از نور طبیعی محیط برای عکاسی است.میتوانید از نور فلاش استدیویی برای روشن کردن چهره ی سوژه ی تصویر استفاده نموده و محیط اطراف کادر تصویر را با استفاده از نور طبیعی روشن نمایید و تصاویری زیبا خلق کنید.

همچنین می توانید از نور طبیعی بعوان تنها منبع نورپردازی عکاسی خود استفاده نمایید و آنرا در کادر تصویر خود بازتاب داده و یا به وسیله ی دیفیوزرها نور خورشید را ملایم کنید.


استفاده از نور ورودی از پنجره ها برای عکاسی در محیط های بسته :

پنجره هایی که دارای ابعاد بزرگی هستند می توانند بعنوان یک منبع نور طبیعی برای عکاسی استدیویی استفاده شوند.

می توانید با قرار دادن سوژه ی تصویر خود روبروی یک پنجره از اطراف عکاسی نمایید.البته بهتر است یک فلاش عکاسی نیز استفاده نمایید و از نور طبیعی بعنوان یک نور کمکی استفاده کنید.با قرار دادن سوژه ی تصویر در یک ترکیب رنگی و نوری جذاب می توانید تصاویر زیبایی را خلق نمایید.

 



نتیجه گیری :

در عکاسی با فلاش استدیویی در محیط های بسته بدون داشتن اطلاعت لازم از سبک عکاسی و نورپردازی مورد نیاز ،به دست آوردن نتیجه ی دلخواه کمی سخت و دشوار است.همواره باید از دیوارها برای بازتاب نور خود استفاده کنید تا به نتیجه ی دلخواه و متناسب با سلیقه ی خود دست یابید.

فلاش های استدیویی،تجهیزات نورپردازی برای سلیقه های مختلف است.می توانید با تنظیم شدت و دمای رنگ نور در عکاسی استدیویی خلاقیت به خرج دهید.